Boran Uzun - Domino's Pizza

 

 

Ingenico Sipariş Takibindeki En Büyük İş Ortağımız

 

Türkiye’nin en hızlı büyüyen evlere servis zinciri Domino’s Pizza, ödeme sistemleri pazarının lideri Ingenico ve iş ortağı PAVO ile birlikte sipariş takibini sağlayan özel bir entegrasyon geliştirdi. Domino’s Pizza, bu entegrasyon için 1350 adet yeni nesil yazarkasaPOS’u Ingenico iWE280 ile değiştirdi.

Dünyanın en büyük evlere servis pizza zinciri Domino’s Pizza, 1996 yılında girdiği Türkiye pazarındaki yatırımlarına ara vermiyor. Bu yılın sonunda toplam 70 Domino’s Pizza ülkesi arasında lider olmayı hedefleyen Domino’s Pizza Türkiye, 2015 yılındaki en önemli projelerinden birini ise ödeme sistemleri pazarının dünya lideri Ingenico işbirliği ile hayata geçirdi. Ingenico’nun iş ortağı PAVO aracılığı ile gerçekleştirilen proje kapsamında Domino’s Pizza ve Ingenico, Sipariş Takip Sistemi için özel bir entegrasyon geliştirdi. Domino’s Pizza, geliştirilen entegrasyon sonrasında elinde bulunan 1350 adet başka marka yazarkasaPOS cihazını, Türkiye’nin ilk ve tek, GPS takip sistemi entegre Ingenico iWE280 model yeni nesil yazarkasaPOS cihazı ile değiştirdi.

Ödeme sistemleri pazarının lideri Ingenico ve Domino’s Pizza’nın geliştirdiği özel entegrasyon, iWE280 yazarkasaPOS üzerindeki standart GPS özelliğinin kullanılmasıyla siparişlerin kapıdan çıkıp müşteriye ulaşıncaya kadar ki tüm süreçleri uydudan takip etmeyi sağlıyor. Entegrasyon sadece sipariş takibini sağlamıyor. Domino’s Pizza bu entegrasyon ile ayrıca sipariş kapıya ulaştıktan sonra, o noktanın ev mi işyeri mi olduğu, siparişin ne kadar sürede ulaştığı ya da tercih edilen pizza seçeneği gibi pek çok veriyi depolayabiliyor ve bu verileri daha sonra, saha operasyonlarını daha verimli hale getirme hedefiyle analiz etme imkanı buluyor. Domino’s Pizza Tedarik Zinciri, Satınalma ve Yatırımlar Direktörü Boran Uzun ve Domino’s Pizza IT Direktörü Gökhan Yoluaçık ile Domino’s Pizza Türkiye’nin küresel boyuta taşınan hedeflerini ve müşterilerine katma değer yaratacak çözümler üretmeyi ilke edinen Ingenico Group ile işbirliği sürecini konuştuk.

Domino’s Pizza Türkiye’de çok hızlı büyüyor. 2016’ya kaç şube ile girdiniz?

Boran Uzun: 2015’i 470 şube ile kapattık. Ayrıca Türkiye’ye bağlı ülkeler Azerbaycan ve Gürcistan’da da bu yıl içinde 15 şube açılacak. Bu ülkelerde daha önce üçer şube açılmıştı.

Pazarın en yaygın hızlı servis zincirisiniz. Kaç ilde varsınız?

BU: Türkiye’de 67 ilde varız. Doğu Anadolu ve Karadeniz Bölgesi’ndeki büyüme hedefimiz devam ediyor. Doğu’da; Batman, Diyarbakır, Adıyaman, Şanlıurfa gibi illerde varız. Bu yıl da Siirt, Iğdır, Kars gibi illerde şube açacağız. Karadeniz’de her yerde varız. Bu bölgede çok ilginç rekorlara imza attık. Örneğin Türkiye’nin en iyi pidesinin yapıldığı Giresun’da haftalık 100 bin TL ciro ile rekor kırdık.

Ciro hedefiniz nedir?

BU: Şirket olarak, 2017 yılında 800 şube ve 1 milyar TL ciro hedefimiz var. 2015 ciromuz ise 510 milyon TL oldu.

Ürün konusunda da önemli yatırımlarınız var. İnovasyon Merkezi’nizden yeni çeşitler çıkacak mı?

BU: 2016’da yeni çeşitlerimiz gelecek. Bir milyon adet pizzayı dijital platformlarda satan bir şirket olarak hem yeni ürün hem de IT konularında ciddi yatırımlar yapıyoruz. İnovasyon Merkezi bizim için çok önemli. Burada ürün icat ediliyor, üretiliyor, pazarlaması yapılıyor ve dijitalde satışa sunuluyor. Bir üretim hattı gibi düşünecek olursak ürün ile ilgili tüm süreçler İnovasyon Merkezi’mizde geliştiriliyor.

Restoranlarınızın konseptini değiştirmeye başladınız...

BU: Domino’s Pizza restoranlarının konseptini tamamen değiştiriyoruz. Yeni konseptte müşterilerimizin keyif alarak ve rahatlıkla oturabileceği mekânlar tasarladık. Oturmaya uygun olmayan daha küçük şubelerimizde de bu değişimi görmek mümkün olacak. Buralarda değişim; masalar, desk, menüler ve dijital panolara yansıtılacak. Bu değişimin ilk yüzü Nişantaşı şubesi olacak. İstanbul, Ankara ve İzmir’de hayata geçireceğimiz bu projeyi peyderpey tamamlayacağız. Yeni şubeler ise tamamen yeni konseptte açılacak.

Bu değişim ile vermek istediğiniz mesaj nedir?

BU: Yeni konseptimizin rengi ağırlıklı olarak siyah olacak. Mesajımızı ise; davetkâr, hijyenik, sıcak, insanları sıkmadan vakit geçirecekleri oturma alanları olan, çocuklarla da rahat edilebilecek, kalite ve uzmanlığını gösteren, pizza tiyatrosu içinde pizzanın yapımını şeffaf biçimde gösteren, lider ve tüketicisine önem veren bir marka olarak tanımlayabiliriz.

Müşterilerin ilk tepkisi nasıl?

BU: Şu ana kadar bazı uygulamalar yaptık. Örneğin Ortaköy şubemizde hayata geçirdik. Müşterilerimizin şubeleri beğenme oranı 4 katına çıktı.

 

Projenin maliyeti ne olacak?

BU: 2016 sonuna kadar 11 milyon TL maliyet öngörüyoruz. Proje sonunda 110 mekân değişecek.

Her restorana ortalama 100 bin TL harcama yapacağız.

Başka bir marka kullanmanıza rağmen Ingenico ile uzun vadeli, özel bir projeye imza attınız ve yeni nesil olmasına rağmen mevcut yazarkasalarınızı iWE280 ile değiştirdiniz?

BU: Bu işbirliğinin iki temel nedeni vardı. Bizim amacımız aslında cihaz almak değildi. Amacımız, müşteriye ulaştığımız noktaları ve ulaşma sürelerimizi öğrenmekti. Bu sayede esasında operasyonel bir verimlilik artışı elde etmeyi hedefledik. Yeni bir restoran açtığımızda ya da iş geliştirmede bize yardımcı olabilecek bir uygulama olmasını hedefledik.


Gökhan Yoluaçık: Sonra bunu hangi cihaz ile yapabiliriz, bu cihazın teknik özellikleri ne olmalı ona bakmaya başladık. Ve şunu fark ettik; bu cihaz mevcuttan daha yeni nesil olmalıydı, sistemlerimizle kolay entegre edebileceğimiz yazılımlar geliştirme ortamını bize sağlamasının yanı sıra kullanımı da kolay olmalıydı. Kullanım kolaylığı bizim için çok önemli. Ekranın büyüklüğü, hassasiyeti, kırılmalara dayanıklı olması, boyutu, sağlamlığı hepsi çok önemli detaylardı. Çünkü biz çok hızlı bir şirketiz. Müşteriye ulaşırken cihazın başına her türlü şey gelebilir. Bunları aşan bir cihaz olmalıydı.

Ingenico bu ihtiyaçlarınızı karşıladı mı?

GY: Evet, Ingenico teknik olarak beklediğimiz özellikleri karşılıyordu. Yeni nesil olması, cihazın içinde GPS olması, kullanım kolaylığı, daha az arızalanması ve bakım/servis hizmetinin çok hızlı olması. Bütün bu saydığımız kriterler Ingenico iWE280’de mevcuttu. Böylece Ingenico ve PAVO görüşmelerimiz olumlu sonuçlandı.

Ingenico ile geliştirdiğiniz entegrasyonu detaylandıracak olursak, tam olarak nasıl bir uygulama?

BU: Biz çok hızlı büyüyen bir şirketiz. Bu nedenle de bizim için iki tane hayati soru var. Restoranlarımızın yeri doğru mu? Buna bağlı olarak motorcularımızı efektif şekilde, en kısa yoldan, verimli olarak kullanıyor muyuz? Ayrıca yeni restoran açılacaksa nereye açılacak? Ingenico ile geliştirdiğimiz entegrasyon ile esas olarak bu sorulara cevap bulmayı hedefliyoruz.


GY: Bu uygulama öncesinde, müşterinin verdiği siparişi motorcular şubeden çıktıktan sonra tam olarak takip edemiyorduk. Ingenico iWE280 üzerindeki GPS sayesinde artık siparişleri müşterinin kapısına kadar takip edebiliyoruz, hatta soru sormaya gerek kalmadan kapıda pek çok veriye ulaşabiliyoruz.

Sahadaki uygulama sürecini anlatır mısınız? Size ne tür avantajlar sunuyor?

GY: Önceden müşterinin kapısına gittiğimizde motorcu tutarı giriyordu. Bu sistemde hesap yanlış yazılabiliyordu ya da başka sorunlar çıkabiliyordu. Şimdi ise motorcu kapıda sipariş numarasını girdiği anda hem toplam tutarı hem de sipariş edilen ürünleri tek tek görebiliyor. Nakit ya da karta göre fişini kolaylıkla kesiyor.


Bir diğer en önemli sonuç da; motorcu kapıda müşteriye isterse bir takım sorular sorabilirken hiçbir şey sormadan o adresin ev mi, işyeri mi işaretleyebiliyor ve bu veriler anında depolanıyor. Böylece verileri segmente ederek CRM yapmış oluyor. Bu uygulama çağrı merkezleri de dahil olmak üzere tüm siparişler için geçerli. Ayrıca cihazlar daha sağlam olduğu için arızalarla çok daha az boğuşuyoruz ve bu da saha operasyonumuzu rahatlatıyor.


BU: Ingenico işbirliğinin bizim için bir avantajı da 5 yıllık uzun vadeli bir işbirliği olması. Bağlantı bedelleri aylık olarak alındığı gibi franchise şubelerimize cihaz ödemelerinde taksitlendirme imkânı tanınıyor. Birkaç cihaz almak zorunda kalan şubelere ciddi bir maliyet çıktığı için bu gibi imkânlar önemli oluyor.

Toplanan verileri daha sonra nasıl değerlendiriyorsunuz?

GY: Motorcuların topladığı verileri her akşam alıyoruz ve zenginleştirerek CRM sistemimizde değerlendirmek üzere veri ambarımıza koyuyoruz. Şu ana kadar 150 bin noktanın verilerini almış durumdayız. Yani 150 bin nokta ev mi, işyeri mi, en çok hangi pizza çeşidini tüketiyor, oraya varmamız ne kadar sürüyor gibi tüm veriler toplanmış durumda. Verisine ulaştığımız nokta sayısı zamanla artacak.

Veri gizliliği konusunda neler yapıyorsunuz?

GY: Müşterilerimizin veri gizliliğine ve güvenliğine önem veriyoruz. Bu konuda devam eden özel yatırımlarımız var. Ayrıca bizim topladığımız veriler kişisel bilgiler olarak kaydedilmiyor. Şu koordinattaki isimsiz müşteri, Bol Malzemos tüketiyor, şu zamanda ulaşılıyor gibi bilgilerle kaydediliyor. Yani ilgili noktadaki kişiyi ‘bilerek bilmiyoruz’ diyebiliriz. Ayrıca kişisel veriler o kişinin izni olmadan saklanamaz, bu yasal değil.

Ingenico’dan kaç adet iWE280 satın aldınız? Sayı artacak mı?

BU: Şu ana kadar 100 adet franchise olmak üzere toplamda 1350 adet cihaz alındı.

IT yatırımlarınız da çok büyük. Bu konuda bilgi verir misiniz?

GY: IT alanında yapılan yatırım tutarı, restoranlara yapılan yatırımların dört katı. 2015 yılında yaklaşık 8 milyon lira yatırım yapıldı. Bu yıl içinde bu rakam 10 milyon liraya çıkacak. Teknolojiye yatırım kaçınılmaz. Çünkü bu alana yapılan her yatırım şirketi farklılaştırıyor. Ayrıca müşteriler giderek dijitalize oluyor, mobile yöneliyorlar. Toplam satışlarımızın yüzde 6’sı mobil üzerinde gerçekleşiyor. Bu oranın yükseleceğini düşünüyoruz. Teknolojiye yatırım yapmayan şirketler satış kaybına uğrar.

Ingenico ile müşteriye dokunabiliyoruz

GY: Müşterisini 30 dakikada doyurmayı vaat eden bir şirket olarak hız bizim için önemli. Ingenico ile müşterimize dokunduğumuzda teknolojiyi daha etkin kullanmaya başladık. Siparişin hazırlanması da dahil motorun yola çıkmasına kadar ki süreçte teknolojiyi zaten kullanıyorduk. Fakat siparişi kapıya kadar takip edemiyorduk. Ingenico iWE280 yazarkasaPOS ile şimdi hem siparişi takip ediyoruz hem kapıda müşteri tepkileri de dahil birçok veri elde ediyoruz. Bizi farklılaştıran bu süreçteki en büyük iş ortağımız ise Ingenico Group.

Sektörün en hızlısı

  • Ayda 2.8 milyon adet pizza satıyor. Her saniyede birden fazla pizza satıyor.
  • Her ay satılan pizza kutuları yan yana dizildiğinde dünyanın çevresini 50 kez dolaşmak mümkün.
  • 1 milyon adet pizza dijital ortamda satılıyor. Domin’os Pizza, bu ortalama ile Türkiye’deki aylık dijital satışlarda sektörünün lideri.
  • Her gün 67 ilde yaklaşık 25 bin kalem malzeme pizza olarak üretilmek üzere hareket ediyor.
  • Türkiye’de tüketilen mozzarella peynirinin yüzde 70’ini Domino’s Pizza satın alıyor.
  • Domino’s Pizza çeşitleri arasında en çok Bol Malzemos tercih ediliyor.

 

 

Teknoloji yatırımları hedeflerinizi nasıl yönlendiriyor?

GY: Örneğin mobildeki satış grafiğimiz her geçen gün artıyor. Çünkü müşterilerin en hızlı sipariş vereceği ortamı sağlamaya çalışıyoruz. Mobildeki yükselişi artırmak için kampanyalar yapıyoruz ya da app’lerin daha kullanılır olmasını sağlıyoruz. Şu anda müşterilerimiz 4 tık’la sipariş verilebiliyor, hedefimiz bunu 3 tık’a düşürmek. Bu teknolojinin bir ileri aşaması ABD’de olan sesli sipariş verme sistemidir. Türkiye’de bu aşamaya gelmek için önce bahsettiğimiz yatırımları hayata geçirmemiz gerekiyor.

Dominos Pizza’nın bu kadar hızlı büyümesinin ardındaki sır nedir?

BU: Domino’s Pizza’nın arkasında güçlü bir fon şirketi var. Pazarın lideri olarak kazanımlarımızın hepsini şirkete yatırım olarak harcıyoruz. Ayrıca insan kaynakları olarak da FMCG (hızlı tüketim) pazarının en iyileri şirkete dahil edildi. Dünyadaki trendleri çok yakından takip ediyoruz. Japonya, Yeni Zelanda, Avusturalya gibi dünyanın en iyilerini inceledik.

Ingenico ile masaüstü yazarkasaPOS cihazı iDE280 konusunda da anlaşmanız var. Kaç adet alınacak?

BU: Yeni yasa yazarkasa değişimini zorunlu kılıyor. Şirkete bağlı şubeler kapsamında 159 adet iDE280 almayı planlıyoruz. Çalıştığınız yeni bir proje var mı? BU: GPS aracılığı ile müşterinin verdiği siparişi kendisinin takip edebileceği bir uygulama üzerinde çalışıyoruz.

Ingenico Group Çerez(cookie) Politikası

Çerezler (cookie); bir web sitesini kullanırken deneyiminizi zenginleştirmek için önemli bir yere sahiptir.

Sitenin işlevselliğini artıracak istatistiki bilgi toplamak ve ilgilendiğiniz konulara özel bir içerik sunmak amacıyla çerezleri kullanıyoruz.

Kabul Ediyorum Tercihleri Ayarlayın